Zahvaljujući božićnicama i 13. plaći prosinac je odavno pretvoren u najaktivniji mjesec za potrošače, a shodno tome i trgovce. Kupnja darova, odjevnih predmeta i opće ugađanje potrošačkim strastima u fokusu je većeg dijela građana. Stoga se trgovci služe raznim trikovima ne bi li u svoje prodavaonice privukli što više kupaca. Najefikasnijim magnetom pokazala su se sezonska sniženja pojedinih artikala ili pak cijelog asortimana.
Iz potrošačkih udruga upozoravaju građane da ne nasjedaju na jeftine trikove kojima se oglašavaju takva sniženja. Ona se zakonski mogu oglašavati maksimalno 60 dana, a najveća kreću tek nakon 27. prosinca. Savjetuju kupcima da odjeću i obuću odmah isprobaju, jer trgovci ih nisu dužni zamijeniti ako imaju neki materijalni nedostatak.
Što se tiče kupnje putem interneta, tu su pravila malo drukčija, odnosno kupcu se daje 14 dana da vrati kupljeni proizvod ukoliko mu se on iz nekog razloga ne sviđa.
U razgovoru s Dejanom Novogradecom, predsjednikom Udruge za zaštitu potrošača Koprivnica, doznali smo da zakonski okvir koji regulira pitanja sniženja nije dobar, odnosno pun je rupa koje trgovci vješto koriste.
– Istina je, u zakonu stoji da se sezonsko sniženje smije oglašavati maksimalno 60 dana, ali isto tako piše da sezonsku robu koja nije prodana trgovci mogu nastaviti prodavati po sniženim cijenama – kaže Novogradec.
On je mišljenja da se trgovce ne bi trebalo ograničavati u provedbi popusta tim više što ni današnje inspekcije ne vode računa o njihovoj provedbi.
– Konzum je oglašavao sniženja kad je htio i koliko je htio i nikog nije bilo briga je li to po zakonu ili nije. Budući da se trgovci s jačim mišićima ponašaju kako žele, treba stvoriti uvjete koji će jednako važiti za sve ostale, a ne ih ograničavati – mišljenja je Novogradec čija je ocjena da su zakoni o sniženjima pisani loše te ih se može tumačiti na više načina.
– Sezonska sniženja nisu gorući problem potrošača, niti će, čini mi se, ikada biti. Problem su računi za komunalije, a posebice oni koje isporučuju hrvatski telekomi – tvrdi naš sugovornik i kao dokaz podastire slučaj kojim se trenutačno bavi.
– Trenutačno kontaktiram s potrošačem koji je raskinuo ugovor s operaterom o pružanju usluge interneta i telefona. Operater je na zahtjev korisnika prije otprilike tri mjeseca prekinuo pristup internetu i telefonskoj liniji, ali svejedno svaki mjesec redovito isporučuje račune – kaže Novogradec i savjetuje potrošače da u ova blagdanska vremena popusta dobro prouče ugovore koje sklapaju s pružateljima telekomunikacijskih usluga.
– Proučite detaljno ugovore i ne žurite s donošenjem odluka, jer mogli biste shvatiti da popusti na telefone, mobitele i usluge i nisu tako prihvatljivi kako vam se čini. Osim toga, oni vas i na nešto obvezuju – zaključuje Novogradec.