HEP počeo s naplatom struje električnim automobilima, u gradovima ipak još besplatna

Ovog je tjedna krenula je naplata punjenja električnim automobilima, odnosno njihovim vlasnicima. HEP je u ponedjeljak počeo s naplatom usluge punjenja na javno dostupnim ELEN punionicama smještenim na autocestama. Dugi niz godina električni automobili predstavljani su kao rješenje za spas ozona, atmosfere, a visoku početnu cijenu i njihov kratki domet ‘poništavali’ su besplatnim punjenjem. S godinama je rastao broj punionica, kapaciteti baterija sve su veći, no bilo je jasno kako je naplata električnog punjenja samo pitanje vremena.


Utjeha je da naplata kreće samo na autocesti, u gradovima i na ostalim mjestima još neće biti naplate. Ne zna se kad će ELEN početi naplaćivati struju za električne aute u gradovima i na ostalim mjestima, no teško da će se trebati dugo čekati na to. Mnogi su dosad u gradovima punionice koristili kao parking unatoč činjenici da je punjenje završeno.
U isto vrijeme objavljen je i cjenik punjenja, koji uključuje višu (dnevnu) i nižu (noćnu) tarifu, usklađene s tarifama poznatima za kućanstva. Viša tarifa vrijedi od 7 do 21 sat u zimskom računanju vremena, a od 8 do 22 sata tijekom ljetnog računanja vremena. Cijene se razlikuju i prema tipu i snazi punjača, a jedan kWh će se obračunavati od 2,31 kune pa do 4,95 kuna. Punionice će imati i maksimalno dozvoljeno vrijeme punjenja, a prekoračenje će se naplaćivati jednu kunu po prekoračenoj minuti. Punjenje na priključcima snage do 22,1 kW naplaćivat će se za vrijeme više tarife, 2,70 kuna (2,31 kunu po nižoj tarifi). Na onim snage od 22,2 kW do 50 kW cijena kWh u višoj tarifi bit će 3,50 kuna (2,90 kuna po nižoj tarifi), dok na punjačima preko 50 kW kilovatsat će se naplaćivati 4,95 kuna (4,45 kuna po nižoj) u vremenu skuplje tarife. Svi punjači bit će ograničeni, na onom od 22 kW korisnik moći će biti priključen 180 minuta, na onom od 50 kW točno sat vremena, a na najsnažnijem 45 minuta. Za prekoračenje ograničenja plaćat će se na svim punjačima, bez obzira na snagu jedna kuna po minuti.

U prošloj 2021. godini Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost je osigurao 105 milijuna kuna za sufinanciranje kupnje energetski učinkovitih vozila – 90 milijuna za fizičke i pravne osobe te 15 milijuna za javni sektor. Nakon što je Fond objavio Javni poziv za građane i tvrtke, prodavatelji su putem prijavne aplikacije Fonda korisnike prijavljivali za sufinanciranje. Kod kupnje vozila treba uplatiti predujam u iznosu od 7% traženih sredstava Fonda. Nabavka vozila se sufinancira s do 40 posto po vozilu, a maksimalni iznos poticaja ovisi o kategoriji. Za električna vozila L1-L7 kategorije osigurano je do 20.000,00 kuna, za plug-in hibride do 40.000,00 kuna, dok će se za kupnju vozila s električnim pogonom ili čak na vodik moći dobiti do 70.000,00 kuna. Sredstva su dostupna i za vozila N1 kategorije i to plug-in hibridna vozila (do 40.000,00 kuna) te ona s električnim pogonom ili pogonom na SPP, UPP ili vodik, za koja se može dobiti do 70.000,00 kuna. S maksimalno 400.000 kuna sufinanciraju se i vozila kategorije N2, N3, M2, M3 s električnim, plug-in hibridnim pogonom, pogonom na SPP, UPP ili vodik, navodi Fond na svojim stranicama.

Građani sufinanciranje mogu ostvariti za jedno novo vozilo, dok tvrtke mogu kupiti i više njih, ali maksimalno mogu dobiti do 400.000 kuna bespovratnih sredstava. I jedni i drugi kupljena vozila moraju zadržati u vlasništvu dvije godine. Spomenimo kako je u manje od 8 sati od objavljivanja poziva ukupno zaprimljeno 1464 zahtjeva za sufinanciranje 1950 vozila, što govori da Hrvate itekako zanimaju električna vozila.

Vezani članci

Najčitanije