Centar 112 prošloga je utorka, 11. veljače, obilježio svoj dan. Toga je datuma 2005. godine i u našoj zemlji uveden taj jedinstveni europski broj za hitne pozive. Tim smo povodom posjetili službenike koprivničkog Centra 112 koji su nam na raspolaganju svakog dana u godini, 24 sata na dan kako bi nam svojom brzom reakcijom pomogli u raznim situacijama koje nam život nosi. Desetero ih je i njihov dio posla vezan je uz uredske prostorije. Čini se jednostavan, ali nije.
– Naši djelatnici stalno dežuraju kraj telefona, jer svakoga dana primimo na desetke poziva. Naš je zadatak da na temelju neke prijave ili upita građana, odmah zovemo mjerodavnu osobu ili službu i informiramo je o problemu. Primjerice, ako se negdje dogodi prometna nesreća ili požar, mi na aplikaciji automatski vidimo koordinate mjesta događaja i na taj način, policiji, hitnoj pomoći ili nekom trećem, pomažemo da brzo, bez lutanja, pronađe točnu lokaciju, što je jako važno, jer na taj su način veće šanse da će na vrijeme spasiti ozlijeđene osobe ili sačuvati nečiju imovinu – priča nam Roman Sabol,voditelj Centra 112 Koprivničko – križevačke županije.
Neuobičajeni pozivi
Na 112 svi naši građani i strani turisti dojavljuju ugrožavanje ljudskih života, imovine ili okoliša, neovisno o teritorijalnoj i strukovnoj nadležnosti hitnih službi. Ili da pojasnimo. Bez obzira u kojem se dijelu Hrvatske nalazili, a potrebna vam je Hitna pomoć, ne morate razmišljati gdje ste točno i koja vam je Hitna najbliža, već jednostavno nazovete 112 i njihovi djelatnici vam je pošalju. Jednako tako, broj 112 koristi se ako trebate policiju, vatrogasce, ako u blizini kuće primijetite, primjerice, lisicu ili psa lutalicu, vidite da netko na nedozvoljeno mjesto odlaže otpad, ako autom naletite na divljač, imate poplavljen podrum i slično. Ponekad ih nazovu i stariji ljudi te pitaju koja je ljekarna dežurna pa im djelatnici Centra daju i te informacije, iako im možda nisu u opisu radnog mjesta. Drugim riječima, pokušavaju pomoći svima koji ih nazovu.
– Nakon osnivanja Centra 112, imali smo puno problema sa zlonamjernim i nenamjenskim pozivima, no sada je to svedeno u neke granice normale. Ljudi su doznali da se svaki poziv snima, da putem aplikacija koje koristimo, vidimo koordinate mjesta odakle netko zove, a imamo i mogućnost blokiranja telefonskih brojeva na određeno vrijeme, ako nas netko neprestano uznemirava. Putem raznih edukacija i predavanja upozoravali smo građane, posebno djecu, da ne zovu ovaj broj bez razloga, jer dok gubimo vrijeme na njih, netko možda doživljava infarkt i krajnjim nas snagama zove, jer treba hitnu pomoć – ističe Miroslav Blažotić, voditelj Službe Civilne zaštite u sklopu koje djeluje i Centar 112.Sedamnaestoga siječnja 2016. godine, koprivnički je Centar 112 postao nenadano poznat u cijeloj zemlji. Prvi su naime primili poziv jednog automobila. Nazvao ih je jedan Ford Focus nakon što je vlasnik i ujedno vozač s njime doživio prometnu nesreću. I dok je vozač još zbunjeno hodao oko Forda promatrajući štetu, uređaj sličan telefonskoj sekretarici sam je automatski nazvao 112 i obavijestio ih o nesreći i lokaciji. Vlasnik, kako je poslije rekao, do tada nije imao pojma da takav uređaj ima ugrađen u autu.
– Da, poziv nas je iznenadio i trebalo nam je nekoliko sekundi da shvatimo da nas ne zove vozačica, već ženski glas s toga uređaja. I o tome su onda danima izvještavali svi mediji. Danas, koliko znamo, takvi uređaji više nisu rijetkost, već su automatski ugrađeni u sva vozila napravljena od 2018. na dalje. Od istinitih, ali zanimljivih poziva, sjećamo se i slučaja od prije nekoliko godina, kad nam je javljeno da je u koprivničku Opću bolnicu ušao jazavac. Naravno, informaciju smo proslijedili mjerodavnoj službi i uspjeli su ga uhvatiti. Zanimljiva je bila i dojava da na jednu livadu u Srijemu kod Sokolovca, slijeće avion! I bila je istinita. Radilo se o lakom avionu, koji je zbog lošeg vremena hitno morao sletjeti i uspio je, srećom, bez posljedica po putnike. Sjećam se i poziva jednog čovjeka koji je rekao da je pijan i da ne zna gdje se ustvari nalazi. Jednom je pak nazvao čovjek, jer je, koliko smo ga uspjeli razumjeti od buke oko njega, jedna žena pala u nesvijest. Zamolili smo ga da stiša muzika oko sebe kako bi ga bolje razumjeli, a on je odgovorio da ne može, jer je na sprovodu te samo ponovio da jednoj ženi treba Hitna – pričaju nam Miroslav i Roman, dok se u susjednoj prostoriji njihove kolege javljaju na telefonske pozive.
Zbog građana koji imaju govorne teškoće ili se nalaze u nekoj specifičnoj situaciji zbog koje ne mogu uspostaviti usmenu komunikaciju s operaterima Centra 112, važno je napomenuti da se pomoć od njih može zatražiti i putem SMS i telefaks poruke upućene na broj 112. Koristite li mobitel na bonove i ostanete bez kuna na računu,također ih možete nazvati, jer takvi su pozivi besplatni.
Rekord u 2014.
U 15 godina djelovanja, dan s najviše poziva, ovi su djelatnici zabilježili 2014. godine kada je i u našem kraju bilo poplava. Tada im je samo u jednoj 12-satnoj smjeni telefon zazvonio 1050 puta. Itekako radno je bilo i prošloga tjedna kada su ih zbog jakog vjetra koji je čupao stabla, skidao krovove i prevrtao automobile u jednom danu građani nazvali 250 puta. Prosječno im telefoni zazvone stotinjak puta dnevno, odnosno tri tisuće puta mjesečno. Sada samo 25 posto poziva otpada na one nenamjenske, no u Centru 112 vjeruju da će i taj postotak iz mjeseca u mjesec biti sve manji. Jer, ne zaboravite, pozivi se snimaju, aplikacije pokazuju koordinate lokacije s koje netko zove i mogu vam blokirati telefonski broj s kojega upućujete zlonamjerne pozive.