Velika većina učenika Koprivničko-križevačke županije ni s početkom nove školske godine neće učiti po novim, eksperimentalnim obrazovnim standardima nego će i nadalje nastavu slušati prema dosadašnjim školskim programima. Izuzetak će biti tek 50-ak „pionira“ križevačke Srednje škole Ivan Seljanec koji će na vlastitim leđima osjetiti dašak novih vjetrova, kao sudionici eksperimenta kurikularne školske reforme Škola za život.
Javni poziv za izvođenje eksperimentalnoga programa bio je otvoren od 16. veljače do 15. ožujka ove godine, no prema rezultatima koje je objavilo Ministarstvo znanosti i obrazovanja na našem je terenu, u granicama Koprivničko-križevačke županije, naišao na vrlo loš odaziv.
Ni jedna škola s područja Koprivnice, nije bila zainteresirana za provođenje programa kurikularne reforme u vlastitim klupama. Na razini županije, prijavile su se tek dvije škole. Spomenuta Ivan Seljanec i Strukovna škola Đurđevac čija je prijava prošla, no na kraju nije izabrana među one u kojima će se reforma s jeseni početi i provoditi.
U programu će početkom nove školske godine na razini cijele Hrvatske sudjelovati 72 škole, 46 osnovnih i 26 srednjih, s više od 8500 učenika te oko 1500 učitelja. Među njima, spomenutih 50-ak križevačkih učenika koji će u lipnju upisati Srednju školu i njihovih 20-ak učitelja spremnih za nov, suvremeniji pristup u prijenosu i svladavanju gradiva. Reformom će se naglasak staviti na kritičko i logičko razmišljanje, razvijanje talenata i motoričkih sposobnosti.
Eksperimentalna faza u križevačkoj Srednjoj školi Ivan Seljanec
Ravnateljica križevačke Srednje škole Gordana Juran-Ratković kaže kako su se za eksperimentalnu fazu provođenja kurikularne reforme odlučili nakon konzultacija s Vijećem roditelja, Nastavničkog vijeća i Školskog odbora.
– Potreba postoji, sve se mijenja, svijet se mijenja velikom brzinom i mi sami se moramo mijenjati želimo li zadržati kvalitetu – kazala je ravnateljica.
Dodala je kako su unatoč kratkim rokovima zaključili da imaju vremena, kapaciteta i jak nastavnički kadar da od jeseni u to krenu.
– Ono što nam slijedi pod broj jedan je obilazak ljudi iz Ministarstva te edukacija nastavnika. Očekujem da će nam provođenje eksperimentalne reforme donijeti nove sadržaje, novu opremu i jedan suvremeniji pristup obradi gradiva. Djeca će za potrebe nastave dobiti tablete kako bi mogli usvajati sadržaj putem digitaliziranih udžbenika od kojih je dobar dio već sad izrađen – objašnjava ravnateljica.
Napominje kako je moguće da će neki roditelji upravo zbog ove novosti dvojiti pri upisu djece u njenu školu, no Juran-Ratković uvjerena je kako će do jeseni sve aktualne nedostatke i dvojbe ukloniti.
– Eksperimentalna kurikularna reforma obuhvaća opće predmete za koje imamo kapacitete kao što su hrvatski, matematika, fizika, kemija, povijest, zemljopis. Svi shvaćamo da u samom startu ima nekih nedostataka, no napravit ćemo sve da djeca ništa ne izgube, ako bude trebalo, dodatno ćemo tijekom ljeta raditi i vikendima ne bi li osposobili nastavnike – veli ravnateljica te navodi kako za promjenu i napredak nekad treba i riskirati.
Strukovna škola Đurđevac se prijavila, ali nisu prošli na natječaju
Darko Špoljar, ravnatelj Strukovne škole Đurđevac, naglasio je kako su se javili na natječaj u želji da sudjeluju u nečem novom.
– Željeli smo dati svoj doprinos jer smo kadrovski i materijalno ekipirani, no na kraju smo dobili tek zahvalu za sudjelovanje u natječaju. Nismo razočarani, niti žalosni, pokušali smo, ali ovaj put nismo uspjeli. Ne znači da se nećemo ubuduće prijavljivati na neke druge natječaje – rekao je ravnatelj ustanove s 30 odjeljenja i 67 nastavnika koji, kao i brojne druge školske ustanove, već sudjeluju u nekim projektima.
U Koprivnici nije bilo zainteresiranih
Iz Grada Koprivnice, koji je osnivač koprivničkih osnovnih škola, odgovorili su kako su odluku o sudjelovanju donijele škole samostalno.
– Ravnatelj i ravnateljice u suradnji s učiteljskim vijećima razmatrali su mogućnosti vezano za prijavu na eksperimentalnu provedbu kurikularne reforme te su gotovo jednoglasno donijete odluke o nepristupanju eksperimentalnom programu Škola za život – objasnila je Ana Mlinarić, pročelnica za društvene djelatnosti Grada Koprivnice.
Napomenula je kako Grad kroz projekte sufinancirane sredstvima Europske unije u suradnji s osnovnim školama već provodi projekte koji pridonose kvaliteti osnovnoškolskog obrazovanja.
Zamjenik župana, zadužen za resor školstva, Ratimir Ljubić smatra kako rezultati oko prijava škola nisu iznenađujući.
– Naše su škole aktivne u EU projektima i jasno da postoji određen strah da se ne preopterete. Sve je po pitanju provođenja eksperimentalne kurikularne reforme išlo jako brzo, a konkretnih je informacija bilo malo, pa ni škole nisu bile spremne upuštati se u nešto s čim nisu bile u potpunosti upoznate – objasnio je Ljubić.
Istaknuo je kako je podrška Županije križevačkoj školi u provođenju eksperimenta, neupitna.
– Ni mi kao Županija nismo dobili drugu obavijest osim da kao osnivač ustanova istima damo suglasnost na prijavu, što smo i učinili u slučaju škola Ivan Seljanec iz Križevaca, Strukovne škole Đurđevac, ali i Osnovne škole Sveti Petar Orehovec. Financijska sredstva osigurana su kurikularnom reformom, a mi ćemo pomoći kao osnivač u svim drugim pitanjima bude li potrebe za tim – najavio je Ljubić.
Ravnatelj Osnovne škole Sveti Petar Orehovec nije imao podršku učitelja
Informacija da se na natječaj javila Osnovna škola Sveti Petar Orehovec koja se pred koji dan pojavila u javnosti, pokazala se netočnom. Kako je objasnio ravnatelj Stjepan Lučki, da bi se prijavili na natječaj zatražili su suglasnost Koprivničko-križevačke županije, što su i dobili.
– Nažalost, bila je u pitanju kriva procjena. Očekivao sam podršku nastavničkog kadra, ali je na kraju Učiteljsko vijeće sa 16 glasova protiv i osam za, odbacilo prijedlog s opravdanjem da reforma nije dobro pripremljena – objasnio je Lučki.