Izložba Milan Pavić i Ivan Sabolić u Galeriji Ivan Sabolić u Peterancu

Izložba “Milan Pavić i Ivan Sabolić / Fotograf i kipar, svjedoci vremena” u Galeriji Ivan Sabolić u Peterancu, izložba je najstarije serije dokumentarnih fotografija Milana Pavića iz 1979. godine čiji se negativi čuvaju u Hrvatskom državnom arhivu u Zagrebu. Radi se o filmskoj fotografiji  snimljenoj srednjefotmatnom kamerom tipičnom za Milana Pavića i njegovu reportažnu portretnu fotografiju iz sedamdesetih godina 20. stoljeća. Jedinstvena fotografska građa ne predstavlja se javnosti po prvi puta, pojedinačni portreti objavljivani su u Sabolićevim katalozima izložbi i razgovorima objavljenim u ondašnjem novinskom tisku, a jedan od bezvremenih portreta Ivana Sabolića objavio je Josip Depolo u monografiji Milana Pavića iz 1986. godine. Obaj put se radi o izložbi koja naglasak stavlja na fotografiju i fotografski priču u kojoj je sekvencioniranje pojedinih kadrova zabilježenih na negativu izuzetno važno za razumijevanje misaonog procesa i interakcije fotografa i i kipara.


Percepcija Ivana Sabolića, akademskog kipara i jednog od najznačajnijih likovnih pedagoga druge polovice 20. stoljeća, upravo zahvaljujući portretima iz 1979. godine, snimljenim kiparskom ateljeu majstora Sabolića, jasno govori o duhu vremna i važnosti fotografije u umjetnosti. Fotograf i kipar, suvremenici koji su se, očito, dobro poznavali na izloženim fotografijama odražavaju svoje vrijeme, posjeduju  snažaan socijalni naboj u kojem se prožimaju duh samoupravljanja i zapadnog umjetničkog angažmana.

Milan Pavić (1914-1986)//FOTO:MUZEJ GRADA KOPRIVNICE

Fotografije nastale 1979. godine, u vrijeme kada su Milan Pavić i Ivan Sabolić već bili renomirani i cijenjeni umjetnici svjedoće o njihovom društvenom statusu i komunikaciji. Mala izložba o dva velika hrvatska umjetnika 20. stoljeća istovremeno pripada povijesti suvremene umjetnosti i fotografije, a u ovom slučaju nastoji iščitati muzejsku, baštinsku priču o umjetnicima koji su živjeli prije pola stoljeća, a čija umjetnička postignuća još uvijek oblikuji našu vizualnu kulturu i percepciju 20. stoljeća.

Izložba u Galeriji Ivan Sabolić u Peterancu moći će se pogledati od 10. rujna do 16. listopada u radno vrijeme galerije, svakim danom osim nedjelje i ponedjeljka, od utorka do petka od 10 do 18 sati te subotom od 10 do 14 sati. Izložba je ostvarena uz novčanu potporu Grada Koprivnice.

Citat iz predgovora kataloga izložbe Milan Pavić i Ivan Sablić / Fotograf i kipar, svjedoci vremena

PORTRETI MILANA PAVIĆA otkrivaju umjetnika koji reportažnu novinsku fotografiju koristi kao izgovor umjetničkog traganja. Reportažna fotografija, posebno tema portreta koji dokumentira prostor i vrijeme, u drugoj polovici 20. stoljeća dosegnula je svoje vrhunce. Izložene fotografije snimljene su u uredu dekana Akademije (reprodukcije skulptura na zidovima ureda snimio je veliki zagrebački fotograf Tošo Dabac, što je tema neke druge fotografske studije) odnosno, u kiparskom ateljeu, među gipsanim originalima među kojima se ističu sjedeća figura Pabla Picassa, portret beogradskog glumca Pere Dobrinovića i maketa spomenika Gejzir koji je kao javna skulptura ostvaren u Kutini. Većina spomenutih patiniranih gipsanih originala danas se kao kipareva ostavština čuvaju u Galeriji Ivan Sabolić u Peterancu.


MILAN PAVIĆ primjer je majstora portretne fotografije kojem je novinski zadatak izgovor za hedonizam i uživanje u vlastitom umijeću. Fotografska poetika Milana Pavića u potpunosti odgovara poetici Ivana Sabolića, što je i razumljivo. Njihov kontakt je jednostavan, neposredan i ljudski. Ostvarena je neverbalna komunikacija koja je dvosmjerna, opušteni ugođaj naglašen je zapaljenom cigaretom, uz koju je, u zadimljenom ateljeu, moguće zamisliti ležerni razgovor o umjetnosti, kulturi, politici ili nekoj vrućoj, angažiranoj temi. Fotografije, negativi kojih se čuvaju u Hrvatskom državnom arhivu u Zagrebu, nastale su 1979. godine i prikazuju Sabolića u radnom ambijentu. Dokumentarnost i reportažni karakter fotografija Milana Pavića nisu samo jedinstveni povijesni dokumenti jednog vremena. Fotografije snimljene na pragu osamdesetih, u vrijeme kada su Milan Pavić i Ivan Sabolić već bili renomirani i cijenjeni umjetnici, svjedoče o njihovom društvenom statusu i komunikaciji. Mala izložba o dva velika hrvatska umjetnika 20. stoljeća istovremeno pripada povijesti suvremene umjetnosti i fotografije, a u ovom slučaju nastoji iščitati muzejsku, baštinsku priču o umjetnicima koji su živjeli prije pola stoljeća, a čija umjetnička postignuća još uvijek oblikuju našu vizualnu kulturu i percepciju 20. stoljeća.

MILAN PAVIĆ I IVAN SABOLIĆ / FOTOGRAF I KIPAR, SVJEDOCI VREMENA, fotografska arhivska izložba u Galeriji Ivan Sabolić u Peterancu, predstavlja seriju dokumentarnih fotografija Milana Pavića iz 1979. godine. Radi se o filmskoj fotografiji snimljenoj srednje fotmatnom kamerom, tipičnom za reportažnu fotografiju Milana Pavića sedamdesetih. Prema sjećanju supruge Slavke Pavić, Milan je u to vrijeme koristio dvije kamere srednjeg formata, Hasselblad i Rolleiflex. Kako se radi o dvije serije fotografija čije radnje teku paralelno, Pavić je u ovom slučaju koristio obje kamere, jednu za film u boji, a drugu za crno-bijelu fotografiju, izmjenjujući kamere ovisno o potrebi, svijetlu ili trenutku nadahnuća. Jedinstvena fotografska građa ne predstavlja se javnosti po prvi put. Pojedinačni portreti i prizori sa Akademije likovnih umjetnosti ili kiparskog ateljea tiskani su u Sabolićevim katalozima izložbi, odnosno razgovorima objavljenim u ondašnjem novinskom tisku. Portret koji pripada izloženoj seriji fotografija Ivana Sabolića s figurom Pabla Picassa snimljenoj u ateljeu na zagrebačkoj Akademiji, Josip Depolo datira u 1980. godinu te objavljuje u monografiji Milana Pavića iz 1986. godine. Izložba fotografija Milana Pavića ovaj put naglasak stavlja na razvijanje fotografske priče, pri čemu je sekvencioniranje pojedinih kadrova zabilježenih na negativu izuzetno važno za razumijevanje misaonog procesa autora i interakcije fotografa i i modela, Milana Pavića i Ivana Sabolića. 

Vezani članci

Najčitanije